| 授業科目名 |
| 英語T |
| 受講対象 | 授業形態 | 開講期 | 単位 |
| 幼教1 | 演習 | 半期 | 1 |
| 代表教員 | 共同担当教員 |
| 松浦 倫 | ダニエルMデイグル |
| 学修成果の到達目標 |
| 知識・技能 | ○ |
| 主体性・意欲 | ○ |
| 就業力・協働 |
| 到達目標 |
| @保育現場の英語の発音、語彙表現、文法項目を学ぶことができる。 |
| A英語の歌、指遊びを通し、異文化を理解することができる。 |
| B多様性・多文化共生社会を理解することができる。 |
| C小学校英語教育を見据えた英語の実践力を身につける。 |
| 授業の概要 |
| テキスト、プリント、視聴覚機器を活用する。また、歌、実演を通し保育の現場で使われている英語に触れる。グルー |
| プディスカッション、チーム単位の発表を通し体験的理解を深める。 |
| 授業内容 |
| 1 保育英会話への第一歩 −First Step to Childcare English− How to sing English Songs for kids-ABCsong |
| 文法:Simple present 単語:Personality vocabulary スキル:Describing People |
| 2 Introductions The verb “to be” Questions |
| Yes/No Questions The verb “to do”,Questions How to sing English songs for kids1-Twinkle Twinkle little |
| stars |
| 3 ひめやま幼稚園にようこそ! −Welccome to Himeyama Nursery School |
| 文法:Imperatives/Commmands 単語:Food スキル:Giving instructions |
| How to sing English songs for kids2-Where is~?(finger play) |
| 4 Describing Adjectives |
| Daily activities/routines The verbs “to go”&“to get” |
| How to sing English songs for kids3-Spider song |
| 5 保育園に8時に来て下さい。 −Time and Numbers−Eency Weency Spider |
| 文法:There is/are How much/many 単語:Food スキル:Asking for help |
| 文法:Adverbs of frequency Simple present 単語:Sports and activities スキル:Making a schedule |
| How to sing English songs for kids4-Row Row Row your boat |
| 6 Telling Time The verbs “to take”, “to eat”&;“to drink” Questions and statements |
| Sports and Hobbies The verb“to play”& “to practice” |
| How to sing English songs for kids5-The more we get together |
| 7 近くに靴屋さんはありますか。−地図と道案内 |
| 文法:Simple present/Present continuous 単語:Class room activities スキル:Describing school life in Japan |
| How to sing English songs for kids6-London Bridge |
| 8 Family The verb “to have” Vocab,Questions |
| What does she look like? The verb “to look” Vocab:Questions and statements |
| How to sing English songs for kids7-If you're happy |
| 9 クラスメイトとの出会い−Let's play with blocks.−デイヴィーの登園と降園−Dropping Davy off and Picking him |
| up− |
| 文法:Future tense 単語:Clothes スキル:Describing plans |
| How to sing English songs for kids8 -The Wheels on ths bus |
| 10 What I Iike The verbs “to like”& “to love” |
| What I want The verb “to want” |
| How to sing English songs for kids9-Monkeys on the bed |
| 11 保育者の仕事 Jobs at Nursery School and How to sing English songs for kids10 |
| 12 昼食 Lunch time-Foods and How to sing English songs for kids11-Baa Baa Black sheep |
| 13 English Songs Review1~11 |
| 14 Words and verbs Review |
| 15 総括 |
| |
| 授業時間外の学習 |
| 次回分の講義内容を予習しておくこと。 |
| オフィスアワー |
| 月〜金 16時以降 第一会議室 |
| 評価方法・基準 |
| 試験(歌・筆記)50%、受講態度15%、授業貢献度15%、実技15%、QUIZ5% |
| S:グローバル社会のなかの保育者であることを理解し、英語での授業の内容が理解でき、運用能力がある。A:グロー |
| バル社会のなかの保育者であることを理解し、授業の内容が理解できる。B:子どもの健康、病気、安全、年齢による |
| 保育者の仕事を英語で理解できる。C:教科書の内容を理解するための意欲がある。 |
| テキスト |
| 保育の英会話」赤松直子 久富陽子著 萌文書林 |
| 参考資料 |
| 備考 |